sunnuntai 27. toukokuuta 2012

Valssin tahtiin

Maanantaina 7.5 oltiin taas agilityhallilla treeneissä! Aloitettiin treenit ennestään tutulla kuviolla: ensin kimppalenkki ja temputtelua lämmittelyksi. Hallissa jakaannuimme jälleen puoliksi eri kouluttajille, kuten viimekin kerralla.

Aloitettiin ensin kotiläksystä, takaakiertämisestä, ja mä olin taas hihnassa. Toinen harjoitus oli kuulemma valssia. Ekat ajatukset oli: Valssia? Mitähän sekin on? Joku tyttöjen tanssijuttu kuitenkin?! Mähän en semmoseen vapaaehtoisesti rupee, oon sentään miäs. Noh, loppujen lopuksi kävikin ilmi, että kyseessä on vain emännän tekemä kuvio sillä aikaa, kun mä kierrän. Pelkästään hyvä juttu siis, koska periaatteessa se vois joskus nopeuttaa tota hidasta emäntää! Ja myöhemmin tuli vielä ajatus, että jos mä kokeilisin itse tota tanssia, niin tykkäisköhän tytöt? Tyttöjen vuoksi voisin vähän valssatakin! Valssin jälkeen kokeiltiin vielä rengasta. Se ei ollut musta niin kivaa, kun siinä ei juostu täysillä.



Toisella kouluttajalla harjoiteltiin putkea ja emännän tehtävä oli vielä valssata putken jälkeen mut oikeaan suuntaan - ensin vain oikeaan suuntaan ja myöhemmin vielä siivekkeiden läpi. Tämä oli niin kivaa, viimeistään siinäkohtaa rapisi kaikki ennakkoluulot valssia kohtaan! Harjoiteltiin ensimmäistä kertaa myös pituusestettä ja se oli musta aika tylsä, niin jouduin jäähylle, kun en taaskaan kuulemma ollut kuulolla. Olin vähän ihmeissäni, koska muuten olin tosi hienosti ja ilman hihnaa kaikenlisäksi. Noh, mutta seuraavassa treenissä kun yhdistettiin se pituuseste putkeen, silloin se pituuskin oli jo ihan kiva, kun siitä pääsi juoksemaan kovempaa. Pituuteen liitettiin siis ensin putkeen meneminen ja sen jälkeen valssi ja sitten toinen koirakko, joka ehti pidemmälle harjoittelussaan, teki sen pituuden, putken ja valssikuvion jälkeen vielä perään siivekkeiden välistä ohjauksen, mitä me ei ehditty tekemään. Mutta siivekkeiden väliin ohjaamiseen se valssikuvio siis tähtäsi.

Olen nykyisin jo niin innoissani noista harjoituksista, että mun on vaikea keskittyä muuhun kun odotan jo vihjettä. Emäntä marisi siitä, kun mikään palkka ei tunnu kelpaavan, jos kelpie luulee tietävänsä jo, mitä seuraavaksi tehdään ja palkka kelpaa vasta sen suorituksen jälkeen. Ai luulee tietävänsä? Mähän se meistä nopeampi olen! Tottakai mä tiedän, mihin kannattaa mennä! Sitku vielä toi emäntäkin tajuaisi!

Valssin tahtiin tai ehkä hiukan nopeamminkin,

Valo

Teksti, kuvat ja piirrustukset: Iitu Hagström